Médiatudor oktatási segédanyag

 

Kedves pedagógus kolléga!

Reméljük, hasznosnak találja majd oktatási programunkat.
Javaslataival, kérdéseivel keressen minket, állunk rendelkezésére.
Mail cím: mediasmarthungary@mediasmarthungary.hu
Telefon: Almási Gizella projektvezető (30) 970 2578

Regisztrált és bejelentkezett partnereink a következő tartalmakat tölthetik le:

Tananyagok:

  • Tanári kézikönyv
  • 1. feladatlap: Választás
  • 2. feladatlap: Vásárlás
  • 3. feladatlap: Hogyan választasz?
  • 4. feladatlap: Igaz vagy kitalált?
  • 5. feladatlap: Tervezz Te is reklámot!
  • 6. feladatlap: Találd meg a reklámokat!
  • 7. feladatlap: Melyik a kedvenced?
  • 8. feladatlap: Hol a hirdetés?
  • 9. feladatlap: Megfelelõ szavakkal!
  • 10. feladatlap: A reklám-kör
  • 11. feladatlap: Szükségletek és vágyak
  • 12. feladatlap: Mi a különbség?
  • 13. feladatlap: Ezt nem szabad mondani!
  • 14. feladatlap: A hirdetés áttekintése
  • 15. feladatlap: A szlogen ereje
  • 16. feladatlap: Hol és hogyan hirdetnél?
  • 17. feladatlap: Tervezz reklámfigurát!
  • 18. feladatlap: Tedd izgalmassá!
  • Médiatudor plakát
  • Oklevél
  • Szülõi tájékoztató
  • Értékelõ lap
  • 1. Választás és döntés a mindennapokban
  • 2. Választás és döntés vásárláskor
  • 3. Hol találkozhatunk reklámokkal?
  • 4. Hogyan készülnek a reklámok?
  • 5. Miért készülnek a reklámok?
  • 6. Miért úgy készülnek a reklámok?
  • 7. Házi víziló - reklámfilm

Bemutató órák:

  • 1. A reklámkör
  • 2. A szlogenek ereje
  • 3. Ezt nem szabad mondani
  • 4. Hogyan választasz
  • 5. Hol a hirdetés?
  • 6. Hol és hogyan hirdetnél
  • 7. Igaz vagy kitalált?
  • 8. Megfelelõ szavakkal
  • 9. Melyik a kedvenced
  • 10. Mi a különbség
  • 11. Szükségletek és vágyak
  • 12. Találd meg a reklámokat
  • 13. Tedd izgalmassá
  • 14. Tervezz reklámfigurát
  • 15. Tervezz te is reklámot
  • 16. Választás
  • 17. Vásárlás
  • 18. A hírdetés áttekintése

Az oldal tetejére
 

Újdonság! Médiatudor online! Médiatudor: oktatási program a kisiskolások helyes és tudatos médiafogyasztásáért.Újdonság! Médiatudor online! Médiatudor: oktatási program a kisiskolások helyes és tudatos médiafogyasztásáért.

Kedves óvónők, tanítók és tanárok, kedves pedagógusok!

Mindnyájan tudjuk, hogy a gyerekek milyen sok időt töltenek a médiával, és mindnyájan érezzük, hogy felelősek vagyunk azért, hogyan teszik ezt. Közös célunk az, hogy értő, kritikus és tudatos médiahasználókká váljanak. A jövő –de már a jelen – állampolgárának is rendelkeznie kell a médiaértés képességével.

Ezt célozza elősegíteni a Médiatudor oktatási program, melynek 18 egységét bemutató órák formájában feldolgoztuk és a tananyag részeként Önök elé tárjuk.

Mi a célja ezeknek a bemutató óráknak?

Tudjuk, hogy a médiával iskolai keretek között foglalkozni nagyon nehéz. Még azok is, akik nagy szükségét érzik annak, hogy erről szó essék a tanórákon, és akik a Médiatudor programot is örömmel üdvözölték, sokszor megtorpannak, amikor a feladatlapokat előveszik, és a megvalósításra sor kerülne. Ennek több oka van. Egyrészt erre nem készítette fel a tanárokat semmilyen képzés. Másrészt maga a „tananyag” is nehezen körülírható: mire is vonatkozik, hol is fogjuk meg? Harmadrészt – és talán ez a legnehezebb – ezzel a témával nem lehet a megszokott pedagógiai és didaktikus módon foglalkozni. Itt nem lehet az „én tudom, te nem, én megtanítom, és majd kikérdezem” eljárást alkalmazni.

Ez az út járatlan, és mi ebben szeretnénk segíteni a felvételekkel. Szeretnénk megmutatni, hogyan lehet a Médiatudor feladatlapjait különböző tanórákon feldolgozni. Azt reméljük, ötleteket, inspirációt lehet meríteni a látottakból.

Azonban hangsúlyozzuk: a felvételek csak EGY lehetséges feldolgozási módot, és nem „a” feldolgozás egyetlen lehetséges formáját mutatják! Nem előírásként, nem szigorúan követendő mintaként szolgálnak, hanem csak egy példáját mutatják az adott témakörrel való foglalkozásnak úgy, hogy fókuszban a tanulási célok állnak.


Minden tanár személyisége más. Mindenki másképp szólal meg, eltérő módon tart és teremt kapcsolatot. A cél azonos, a stílus azonban egyéni. Ezt az egyéni ízt - amely teret ad a különböző megoldásoknak, eredeti felfogásnak - nem elszürkíteni, hanem éppen bátorítani szeretnénk. Fogjanak hozzá, próbálják meg – mi biztosak vagyunk a sikerben!

Regisztrált pedagógusaink a bemutató órákat a már megkapott linkek segítségével érik el. Reméljük, hogy a Médiatudor oktatási programhoz még sokan csatlakoznak a jövőben, ők regisztráció után tudják használni a Médiatudor tananyagot és az azt feldolgozó bemutató órákat, melyek megvalósítását az NMHH, a GVH Versenykultúra Központ, az R-Time, az MTVA, a Kirowski Zrt. és a Sign kreatív ügynökség támogatta.

További információk A tananyag és a Regisztráció „fejezetekben”.


Az oldal tetejére
 

A tananyag elemei

A tananyag 18 feladatlapot tartalmaz, melyek nyomtathatók, fénymásolhatók(fekete-fehér), s amelyeket a tanítók teljesen szabadon (tetszőleges sorrendben és mennyiségben, bármelyik tantárgy tanítása közben, vagy önálló, erre a témára szánt tanóra keretében) felhasználhatnak.

A 18 feladatlapról készült bemutató órák szintén a tananyag részét képezik.Ezekkel szeretnénk megmutatni, hogyan lehet a Médiatudor feladatlapjait különböző tanórákon feldolgozni. Azt reméljük, ötleteket, inspirációt lehet meríteni a látottakból.

A feladatlapok kreatív felhasználását segíti a Tanári kézikönyv, amely részletes felvilágosítást nyújt a programról, az egyes feladatlapok tanulási céljairól, útmutatást ad az alkalmazási módokhoz, valamint a feladatlapok – a javasoltnál fiatalabb, vagy idősebb korcsoportban történő – adaptálásához.

A program színesebbé tételéhez és a média valódi természetének illusztrációja érdekében videók (hat oktatófilm) is készültek, amelyek megelevenítik a feladatlapokon látható figurákat, karaktereket és a valódi életből, gyakori hétköznapi szituációk alapján hoznak példát az egyes témákra. Ezek segítségével könnyebben megértethető egyebek mellett a valóság és a médiaüzenet viszonya és az a cseppet sem mellékes kérdés, melyet Jean-Luc Godard így fogalmazott meg: „Hogy hová állítom a kamerát, az morális kérdés!”.

A tananyagot kiegészíti:

  • a szereplőket bemutató plakát , melyen a gyerekek által kedvelt figurák (Tudor Tomi, Lap Lenke, Kép Ernő és Rádi Józsi) láthatók,
  • a Szülői tájékoztató,
  • az Értékelő lap, melynek kitöltésével és visszaküldésével a tananyagot használó pedagógusok is hozzájárulhatnak a program fejlesztéséhez,
  • az oklevél.
Az oldal tetejére
 

Tananyag témák

A Médiatudor témáinak összeállításánál az EU médiaműveltséggel kapcsolatos irányelvei is szerepet játszottak. Az Audiovizuális Médiaszolgáltatások Határozattervezet /2005/2060 (COD) 08/03/2007 megfogalmazása szerint a médiaműveltség (media literacy):

” (26.a) A médiaműveltség olyan készségeket, ismereteket és értelmezési képességet jelent, amelyek alapján a fogyasztók hatékonyan tudják használni a médiát. A médiaműveltséggel rendelkező emberek megalapozottan tudnak választani; megértik a tartalom és a szolgáltatás jellegét; képesek hasznosítani az új kommunikációs technológiák által nyújtott lehetőségek teljes körét, és jobban meg tudják védeni magukat és a családjukat a káros, vagy sértő anyagoktól. Ezért döntő fontosságú, hogy a tagállamok és a nemzeti szabályozó hatóságok tevékenyen támogassák a médiaműveltség fejlesztését a társadalom valamennyi szegmensében.”

Néhány példa a tananyag által érintett témákra:

  • A választás fontossága. (Mindannyian folytonosan választásai helyzetben vagyunk. Tudnunk kell, mikor, mi alapján döntünk.)
  • A vásárlás. (Valós szituációk elemzése.)
  • Tény vagy kitaláció? (Az információk valódiságának ellenőrzése.)
  • Találd meg a reklámot! (A reklámhordozó felületek felismerése.)
  • Szükséglet vagy vágy? (A valódi szükségletek és a reklám-keltette vágyak felismertetése, megkülönböztetése.)
  • Válaszd a kedvencedet! (A kritikus gondolkodást fejlesztő gyakorlatok, vitakészség javítása.)
  • Vigyázz a szavaidra! (A szlogenek, a főcímek ereje.)
  • Alkoss reklámfigurát! (A kreatív gondolkodást serkentő gyakorlatok, játékok.)
Az oldal tetejére
 

Médiatudor online!

A Médiatudor tananyag és a tananyagot kiegészítő elemek digitális változata - az NMHH, az E.ON és a Kirowski Zrt. támogatásának köszönhetően - regisztrálás után megtekinthető és letölthető.

Regisztráció

Az oldal tetejére